Vissza


A válás és a gyermek

A válásnak a gyermekre gyakorolt hatása a házasságbomlás egész problémakörének levitatottabb része!

Ez az a terület, ahol mind az érintettek, mind pedig a szakemberek / jogászok, orvosok, pedagógusok, pszichológusok / körében a leghevesebb indulatokkal találkozunk – és ez az a terület, amelyről a tudományos váláskutatás viszonylag a legkevesebbet tud mondani.

Annyi azonban biztos, hogy a válás leginkább a gyermeknek egyértelműen rossz, visszahozhatatlan veszteségeket okoz, amit gyakran gyászreakat okoz számára. Életvitelének ez a szakasza számára nem csupán egyetemes megterhelést jelent, hanem a megoldási rendszerében elveszítette valamelyik szülõjét, ami 50% -ra csökkentette esélyeit a helyzetbõl való kilábaláshoz! Megterhelő hatást súlyosbítja, hogy társadalmi leértékelõdése egy egzisztencia vesztéssel, egy szociális bizonytalansággal párosul.

Lehet itt okosnak és szépnek lenni, fogalmazhatunk meg teoriákat, gyárthatunk önös elméleteket cselekedeteink ihazolására, de gyermekünk már soha többé nem lesz az aki volt, már soha többé nem létezik a háttérbiztonsága, a családi, szülõi fészek!

Ezeket követi a kulturátlan szülõi magatartás, agresszió a gyengébbel szemben, amit tehetetlenül kell szemlélnie. Olyan identitás zavarok lépnek fel, amik átértékelik, átprogramozzák jövõképét, megoldási modelljeibe pedig végérvényesen beépül a válás képlete, rosszabb esetben a traumatikus hatások házasság fehérfoltját okozzák benne, ami döntõen befolyásolja a további életét, boldogságát!

Saját párkapcsolatában törvényszerûen megjelenik a kétely, a bizonytalanság, még a legõszintébb párkapcsolatában is! Ezért többnyire nagyon késõn, vagy egyáltalán nem akar házasságra lépni!

Mindez azért, mert vagy rosszul választottunk, nem tudtunk uralkodni nemi ösztöneinken, vagy tolerancia fogalmát már a szüleink sem nevelték belénk! Ez gyakran megmutatkozik a házasságot követõen is.

 Szülõk közti választási kényszer

Ott, ahol a rivalizáció, befolyásolás erőteljes a szülők részéről, a viták jelentős része a gyermekkel történő érintkezés körül folyik (például kivel legyen a hétvégén, ki menjen érte az óvodába, kinek a vacsoráját egye stb.). Ennek következménye, hogy azok a gyermekek, akik egyébként mindkét szülővel szívesen vannak együtt, rettegnek a szülők egyidejű jelenlététől az agresszív jelenetek ismétlődésének lehetősége miatt.

A rivalizáció lényege, hogy mindkét szülő a másik szülőtől való érzelmi leválást kívánja a gyermektől, és az egyik szülőt a másik megtagadásával kell megnyernie. A gyermek számára a legnagyobb megterhelést talán az jelenti, hogy a szülők választást várnak tőle, és a kivételesen szép esetek közé tartozik, amikor ez csak metakommunikatív úton közvetítődik a gyermek felé.

Ennek pszichés következményei

1. Súlyos bűntudat, önvád.

2. Érzelmi ambivalenciák, mert a gyermek mindkét szülőt szereti és elutasítja egyidejűleg.

3. Kisgyermekektől életkorilag idegen érzelmi távolságtartás mindkét szülő vonatkozásában.

4. Mindkét szülővel kapcsolatosan átélt csalódás.

5. A sokféle ellentétes befolyás során kialakuló tájékozódási képtelenség, bizalomvesztés miatt gyakran alakul ki a teljes bezárkózás, információ-visszatartás. A gyermek nem beszél érzelmi kérdésekről, mert "beszélni veszélyes". Gyakori, hogy az egyik szülő a másik fél által teremtett információzárlat miatt a gyermeket informátorként, üzenetközvetítőként használja fel. A szülők között így keletkező veszekedések a gyermeknél bezárkózáshoz vezetnek. Gyakori, hogy a gyermeket az információközlésért és az információ-visszatartásért egyaránt büntetik.

6. A szülők által a gyermekekre kényszeríttet titkok, amelyek saját életvezetésükre vonatkoznak, érzelmileg megterhelők, hazugságra, képmutatásra, szerepjátékra késztetik. ezzel elveszti gyermeki õszinteségét, tisztaságát. Gyakran vannak bûnös érzéseik, amelyek a már minden, mindegy érzést váltják ki bennük! Érzelmileg talajt vesztett gyerek megindul a bûnözõi pályán, elsõ áldozatai maguk a szülõk, akitnek az Õt ért sérelmekért fût a visszavágási vágy.

7. Taktikázás, zsarolás a gyermek részéről a szülők irányába.

A gyermekek egy része gyorsan felismeri a szülők vetélkedéséből nyerhető előnyöket. Azt a szülőt, amelyik éppen elmarasztalja, vagy kívánságát nem teljesíti, azzal bünteti, hogy a másik félhez fordul, "beárulja", aki a panaszokat azonnal orvosolja, megmutatva a gyermeknek, hogy "ő a jobb szülő". A szülők így gyorsan megtanítják a gyermeknek, hogy minden követelmény és ellenőrzés alól ki lehet bújni, minden vágyát azonnal ki kell elégíteni, máskülönben elfordulásával bünteti a gyermek a szülőt. Jó értelmi képességű kisgyermekeknél, de főleg serdülőkorúaknál jellemző és veszélyeztető a tiltások hiányának e következménye, mert a serdülőkorban megjelenő új igények sokasága jó táptalaja a szülők zsarolási lehetőségének (programok és pénz követelése, a hazamenés időpontjának kitolása, diszkó stb.). Különélő szülők esetében pedig tipikus, hogy a gyermek átköltözésével bünteti a szülői tiltást, követelményt, korlátozást, és hogy mindkét szülő kijátszásával csavargásba kezd. A szülők nevelési koncepciójuk egyeztetési képtelenségével, illetve saját érzelmi szükségleteik előnyben részesítésével megtanítják a gyermeket arra, hogy a konfliktust kiváltó helyzetet mindig a kiváltó helyzet elhagyásával oldja meg.

Kisgyermekeknél gyakorta előforduló taktika, hogy mindkét vetélkedő szülőt biztosítják választásukról. Ennek oka hol az erős szorongás, hol a faggatásoktól való gyors menekülés vágya, máskor pedig az a pozitív érzelem, amelyet az ilyen közlés kivált a szülőből. Gyermek hazuggá, kétszinûvé és képmutatóvá válik, ami óvodás, vagy kisiskolás korban tökéletesen beépül a felnõttkori személyiség jegyei közé!

8. A tilalmak, követelmények megszűnése miatt gyakori a gyermekek szabályozatlan, fellazult, agresszív viselkedése.

9. Serdülőknél az azonos nemű szülővel történő erős azonosulás alapján nem ritka a másik nem erőteljes elutasítása.  

A válás hosszútávú hatása a gyermekre

 Tény, hogy gyermekek gyógyításával és beilleszkedési problémákkal foglalkozó szakemberek meglehetősen gyakran találkoznak elvált szülők gyermekeivel, észrevehetően gyakrabban, mint a teljes családban nevelkedőkkel. Hosszú távú hatásnak, a válás után kialakuló új családszerkezet hatásait értjük, melyek igen sokféle változást gyakorolnak a gyermek személyiségének alakulására.

A válási krízis, és a válást követő alkalmazkodás időszaka a család minden tagját megrázó és megterhelő állapot. A gyermeknek a megterhelő élethelyzetre adott válaszát alapvetően az életkora – pontosabban személyiségének érettsége, fejlettsége – határozza meg.

Sokszor hallani a szülőktől: „Mi kulturáltan váltunk el. A gyerek szinte meg sem érezte.”

Ellenben az iskolában addig oly kedves figyelmes, jól tanuló kisgyermek egyszer csak elkezd társaival gorombáskodni, nyugtalaná, fékezhetetlenné válik, olykor látszólag ok nélkül sírva fakad, az órákon pedig nem figyel, s feladatait elhanyagolja.

Írása csúnyává, zilálttá, kapkodóvá lett, tanulmányi eredménye rohamosan hanyatlott.

A gyerek zárkózottá, szokatlanul csöndessé, magába fordulóvá válik. Tekintete valami mély bánatról, kialvatlanságról, gyermekeknél oly természetellenesen ható szomorúságról árulkodik.

Néha az egész személyiség teljesen megváltozik.

 A legtöbb esetben kiderülhet, hogy a háttérben egy-egy ilyen „kultúrált válás” zajlott le. Mindössze csak annyi történt, hogy a 7-10 éves kisgyerek nem tudta felfogni, és érzelmileg földogozni /mert nem is tudhatta/ hogy miért költözik el apu, ha azelőtt anyuval olyan jól megértették egymást?

Miért él együtt más nénivel apu?

Miért jár anyuhoz egy másik bácsi, aki valamelyike este már ott is aludt?

Az effajta gondolatok és érzések közt őrlődő, viaskodó kisgyermeket sok egyéb érdekli a világból, csak éppen a tanulás nem, főleg ha szülei addig sem sokat törődtek azzal, hogy miként tejesit az iskolában.

A gyermekek megrendült bizalma, magárahagyatottsága sokszor egész súlyos személyiségzavarokban nyilvánul meg

„Nem törülhetünk ki senkit a szívünkből anélkül, hogy a helyen, hol egykor neve állott,
egy sötét folt ne maradna…”
/Eötvös József/

A gyerekek szempontjából a válás tehát csak azokban az esetekben jobb megoldás az eredeti család együtt maradásánál, ha az élet már valóban elviselhetetlen, brutális, feszültségekkel teljes, romboló együttlétté vált.

 

Az óvodás korban jellemző tünetek

Ebben a korban a gyermek kezdeti, leggyakoribb reakciója az elszakadástól, a szülőtől való eltávolodástól való úgynevezett szeparációs félelem. Számukra az egyik szülő kilépése a családból azt jelenti, hogy az eddig biztonságot jelentő kapcsolat váratlanul megszűnhet.

Az óvodáskorú gyermek ezért fokozottan igényli a szülő állandó jelenlétét, s nehezen viseli el a megszokott időrendjében történő változásokat /pl.: óvodába járás, a szülő munkába indulása /.

Jelentős szorongással éli át a szülő nélkül eltöltött időt, amit aztán újbóli találkozáskor agresszivitással reagál le.

 Újabb elkülönülést jelent a gyermek számára a lefektetés ideje. Amit ugyancsak félelemmel él meg. Gyakran nem tudja az anya elaltatni gyermekét, vagy a pici éjszaka felébredve követeli az anyja figyelmét.

Gyakori a regresszió, vagyis a korábbi életkori fázisra jellemző viselkedési minták újraéledése, vagy korábbi fejlődési problémák ismételt jelentkezése.

A gyermek a fejlődési visszaeséssel jelzi, hogy időt kér az események feldolgozásához. Ilyenkor visszatér valamilyen korábbi játékához, vagy ismét bepisil, ezek a jelek jellegzetes tünetei a regressziónak.

 E viselkedés szabályos lefutási ideje néhány hét. Ha a gyermek ez idő alatt elegendő támogatást és érzelmi biztonságot kap, a viselkedésbeli visszaesés megszűnik.

Az óvodás korú gyermek nem érti, hogy a szülők miért viselkednek ellenségesen egymással, miért veszekednek, és miért tűnik el az egyik szülő. Fantáziájában a halállal kapcsolja össze ezt az eltűnést, fogalmi zavar keletkezhet a piciben. A gyermek egész viselkedésében, zavartságában tükröződik, hogy elveszítette biztonságát. Az egyik szülő távozása visszautasításként jelenik meg énközpontú gondolkodásában; elveszti saját szerethetőségébe vetett hitét.

Ennek a kiegyenlítésére szolgálnak az elveszített szülő visszaszerzéséről szóló fantáziák.

Időszakosan csökkenhet a játék élvezete is, vagy valamelyest többször és agresszívabban játszik társaival.

A kisiskolás korra jellemző tünetek

 

A kisiskoláskorban nagy változások történnek a gyermek lelki életében. Ezen változások legfontosabb kérdése, hogy mennyire sikerül megoldani azt a problémát, hogy a viselkedésirányításában a „realitás-elv” váljék elsődlegessé, az addig előtérben lévő, a szükségletek azonnali, közvetlen kielégítését célzó „öröm-elv” felett. Ezen azt értjük, hogy a kisgyermek önmagára központosító gondolkodásának helyét, milyen mértékben veszi át a külvilág, a környezetben jelenlévő más személyek szándékainak, törekvéseinek figyelembevétele, a szabályok, normák, korlátok betartása.

Az iskolába kerüléssel különösen fontossá váló értelmi szféra, az érzelmek addigi egyeduralmát csak akkor tudja zavartalanul felváltani, ha a szülők kielégítették, és továbbra is kielégítik a gyerek legfontosabb érzelmi szükségleteit.

Az ebben a korban jelentkező hatások azzal magyarázhatók, hogy a válás az említett váltást nehezíti vagy akadályozza meg: az egyik szülő elvesztése, a szülőkkel való megváltozott kapcsolat az érzelmi szféra megterheléséhez vezet, és ez jelentősen nehezíti, késlelteti a kritikus fejlődési szakasszal járó alkalmazkodást.

A gyermek fejlettebb értelmi képességi már segítik a válási élmény megértésében. Ebben a korban megváltozik a gyermek időélménye, pontosabban, részletesebben, érzékenyebben tudja érzékelni az idő múlását, a szeparációs szorongás kevésbé erős.

A szülők között kapcsolat megromlása nehezen magyarázható meg a 6-8 évesek számára is.

 Az egyik legjellemzőbb reagálás az egyik szülő eltűnésére a szomorúság vagy előfordulhat az is, hogy „áruba bocsátja” magatartását, kitartással és ügyes szervezéssel eléri, hogy minden dicséretes megnyilvánulásáért valamilyen kicsi apróságot kapjon érte cserébe és ez lassan mindennapos szokássá válik. Ezek lehetnek a legapróbb használati dolgok, melynek nem is az értéke, és a nagysága a fontos, hanem ezt kézzel fogható ténynek tekinti őket a szülő és a saját kapcsolatában. Ezek a holmik biztos pontok számára a biztonságát veszélyeztető családi életben. Ez egy védekezési mód, de van ennél egy veszélyesebb, amikor a gyermek ellenállás nélkül alárendeli magát a szülők küzdelmének: csendesen tűri, hogy mind a két szülő felhasználhassa őt a másik ellen. Ha ez fokozatosan beépül a gyerek személyiségébe, akkor ennek következménye az lesz, hogy érzéketlenné válik, lemond saját vágyairól, igényeiről és lassan önálló céljai, elképzelései eltűnnek.

A félelem már igazi, pl. a gyermek attól fél, hogy idegenekhez kerül, vagy hogy nem kap enni  stb.

Erre az életkorra jellemző a legintenzívebb vágyakozás az eltávozott szülő után oly módon, hogy csak az ő jelenlétében, a testi közelségében érzi jól magát, árnyékként követi mindenhová, és ha időnként mégis el kell szakadnia tőle, ezt őszinte és jól érzékelhető kétségbeeséssel veszi tudomásul. Ennek komoly fizikai tünetei is lehetnek, amik csak a válást tervező szülő távozásakor lépnek fel ill. megjelenésekor el is tűnnek /pl.: szívtáji fájdalmak, asztmatikus légzési zavarok/. Másik ilyen fizikai megnyilvánulás, mintegy megtorló akció a gyakran előforduló éhségsztrájk. Tudatos agresszióból fakad, a gyerek tisztában van vele, hogy soványsága szüleinek sok gondot okoz, és nagy örömet szerez azzal, ha jó étvággyal eszik. Miután szüleire haragszik, a bosszú legkézenfekvőbb formáját választja, nem nyúl ételhez szülei jelenlétében. A kétségbeesett szülők látványa szinte megnyugtatja, és további ellenállásra készteti őt. Ezt az állapotot szinte napokig tartja úgy, hogy közben titokban eszik. Ennél sokkal súlyosabb eset, mikor a megtorlás ezen módja nem tudatos. A fiúk számára fontos ebben az életkorban, hogy megfelelő azonosulási mintát találjanak, egy azonos nemű felnőttben. Ezért az apa kilépése a mindennapos családi élet köréből súlyos veszteséget jelent.

Ilyenkor nem ritka, hogy a fiúk azonnal újraházasodásra próbálják rábeszélni az anyát. Ekkor már a gyerekek a családi élet viszonylag önálló szereplőinek számítanak, és egyre kevésbé védettek a szülők közötti nyílt konfliktusoktól. Az életkor előrehaladásával a gyermek mind alkalmasabbá válik arra, hogy szövetségessé váljék a másik szülő elleni harcban, és számára ez egyre nagyobb lojalitáskonfliktust jelent

A nagyobb iskolás korra jellemző tünetek

 

 

 A nagyobb iskolás gyermek reakciói Wallerstein és Kelly vizsgálatai szerint jól elkülöníthető csoportot alkotnak. Amíg a kisebb gyermek haragja és a szomorúsága szétszórt, nem kötődik konkrét tárgyhoz, addig a nagyobb iskolás gyermekek legjellemzőbb reakciója az erőteljes, célra irányuló, tudatos düh, amiben már a morálistöltés is megjelenik. A látencia időszakában eddig felhalmazott készségei már lehetővé teszik, hogy a szülők válása okozta feszültséget konstruktív játékban, célirányos hasznos tevékenységben dolgozza fel. Az előző korcsoporttól eltérően ezek a gyermekek a kutatók számára is meglepően éretten és reálisan viszonyultak a szülők váláshoz. Igénylik, és megértik a válás körülményiről szóló tájékoztatást, egyben minden más korcsoporthoz képest nagyobb a veszélye annak, hogy a gyermek valamelyik szülő oldalán kénytelen részt venni a másik szülő elleni harcban.

A tapasztalatok szerint a szövetségbe vont gyermek válás utáni alkalmazkodása lényegesen nehezebb.

A gyerek saját magáról kialakított képe ekkor még erősen kötődik a családhoz, ezért a szülők válása, a korábbi családstruktúra felbomlása sokszor jelentősen megzavarj a formálódó identitást, és a hozzá kapcsolódó értékrendszer stabilitását. A gyermeknek olyan érzése támad, hogy „nincsenek szabályok” mind a beépült, mind a külső családi szabályozó rendszer fellazul, és ez viselkedési zavarokhoz vezethet.6

 

 

III. 3. 4. A serdülőkorra jellemző tünetek

 

 

A serdülőkorban a szülők válása legalább annyi veszélyeztető tényezőt rejt magában, mint a fejlődés korábbi szakaszában. A felnőtt szerepek meghódítása állandó oda-vissza mozgásból áll. Ha a serdülő nem érzi maga mögött a család nyújtotta biztonságot, nem tudj a saját üteme szerint váltogatni a gyermek és a felnőtt szerepeit: vagy „gyermek” marad és nem indul meg, ill. erősen késik a szülőkről való érzelmi leválás, vagy ellenkezőleg, élesen szakit gyermekszerepével, és szimbolikusan, vagy ténylegesen elhagyja a családját. Az érési tempó ilyen zavarai mellett további veszélyeztető tényező, hogy a válás során megszűnik az a korábbi szerkezet, mely a serdülő viselkedésének ellenőrzését és szabályozását biztosította. Az életkorra jellemző intenzív szexuális és agresszív késztetések így könnyen parttalanná válhatnak. Fantáziavilágának középpontjában a partnerkeresés és párválasztás áll. Így a válás kiváltotta szorongások is ezen a területen sűrűsödnek. Aggódni kezd saját házasságának kimenetele miatt, foglakozik, hogy soha nem köt házasságot, vagy nem akar gyermeket házasságából. Ha valamelyik szülővel azonosul, akkor házasságuk felbomlása saját vonzerejébe vetett hitét ingatja meg, és zavart okozhat partnerkapcsolati próbálkozásaiban is. A családról való érzelmi elválás időben egybeesik a gyermekkor családi szerkezetének valóságos széthullásával; a szülők válása folytán a serdülő számára kézzelfoghatóan jelenik meg az a tény, hogy a gyermekkor végképp visszahozhatatlan. Ha ezzel a problémával sikerrel birkózik meg, a családi krízis által befolyásolt  érzelmi és intellektuális érés gyorsabb és teljesebb lehet, mint az átlagos serdülőé.6

 

III. 3. 5.  A gyerekekre vonatkozó feladatok

 

Judith Wallerstein szerint hat olyan lélektani feladat van, amit az elvált szülők gyermekeinek hibátlanul kell megoldani:

  1. Tudomásul kell venniük a házasság felbomlását, vagyis szembe kell nézniük a realitással.
  2. Függetleníteniük kell magukat a szülői konfliktusoktól, és a szokásos elfoglaltságokat újra fel kell vállalniuk.
  3. Fel kell dolgozniuk az egyik szülő elvesztésének / a családi mindennapokból való eltűnésének / élményét.
  4. Fel kell oldaniuk a szükségképpen jelentkező haragot, és önvádlást.
  5. El kell fogadniuk a válás véglegességét, le kell mondaniuk a szülők újraegyesítésének vágyáról.
  6. El kell érniük, hogy a maga valóságában ítéljék meg az emberi kapcsolatok lehetőségeit.

 



 Lelkiegészség   Email: C