A válás és a gyermek
A
válásnak a gyermekre gyakorolt hatása a házasságbomlás egész
problémakörének levitatottabb része!
Ez az a terület, ahol mind az érintettek, mind
pedig a szakemberek / jogászok, orvosok, pedagógusok, pszichológusok
/ körében a leghevesebb indulatokkal találkozunk – és ez az
a terület, amelyről a tudományos váláskutatás viszonylag a legkevesebbet
tud mondani.
Annyi
azonban biztos, hogy a válás leginkább a gyermeknek
egyértelműen rossz, visszahozhatatlan veszteségeket okoz,
amit gyakran gyászreakat okoz számára.
Életvitelének ez a szakasza számára
nem csupán egyetemes megterhelést jelent, hanem
a megoldási rendszerében elveszítette valamelyik
szülõjét, ami 50% -ra csökkentette esélyeit
a helyzetbõl való kilábaláshoz!
Megterhelő hatást súlyosbítja, hogy társadalmi leértékelõdése
egy egzisztencia vesztéssel, egy szociális bizonytalansággal
párosul.
Lehet
itt okosnak és szépnek lenni, fogalmazhatunk meg
teoriákat, gyárthatunk önös elméleteket
cselekedeteink ihazolására, de gyermekünk
már soha többé nem lesz az aki volt, már
soha többé nem létezik a háttérbiztonsága,
a családi, szülõi fészek!
Ezeket
követi a kulturátlan szülõi magatartás,
agresszió a gyengébbel szemben, amit tehetetlenül
kell szemlélnie. Olyan identitás zavarok lépnek
fel, amik átértékelik, átprogramozzák
jövõképét, megoldási modelljeibe
pedig végérvényesen beépül
a válás képlete, rosszabb esetben a traumatikus
hatások házasság fehérfoltját
okozzák benne, ami döntõen befolyásolja
a további életét, boldogságát!
Saját
párkapcsolatában törvényszerûen
megjelenik a kétely, a bizonytalanság, még
a legõszintébb párkapcsolatában
is! Ezért többnyire nagyon késõn,
vagy egyáltalán nem akar házasságra
lépni!
Mindez
azért, mert vagy rosszul választottunk, nem tudtunk
uralkodni nemi ösztöneinken, vagy tolerancia fogalmát
már a szüleink sem nevelték belénk!
Ez gyakran megmutatkozik a házasságot követõen
is.
Szülõk közti választási kényszer
Ott,
ahol a rivalizáció, befolyásolás erőteljes a szülők részéről,
a viták jelentős része a gyermekkel történő érintkezés körül
folyik (például kivel legyen a hétvégén, ki menjen érte az óvodába,
kinek a vacsoráját egye stb.). Ennek következménye, hogy azok
a gyermekek, akik egyébként mindkét szülővel szívesen vannak
együtt, rettegnek a szülők egyidejű jelenlététől az agresszív
jelenetek ismétlődésének lehetősége miatt.
A
rivalizáció lényege, hogy mindkét szülő a másik szülőtől való
érzelmi leválást kívánja a gyermektől, és az egyik szülőt a
másik megtagadásával kell megnyernie. A gyermek számára a legnagyobb
megterhelést talán az jelenti, hogy a szülők választást várnak
tőle, és a kivételesen szép esetek közé tartozik, amikor ez
csak metakommunikatív úton közvetítődik a gyermek felé.
Ennek pszichés következményei
1.
Súlyos bűntudat, önvád.
2.
Érzelmi ambivalenciák, mert a gyermek mindkét szülőt szereti
és elutasítja egyidejűleg.
3.
Kisgyermekektől életkorilag idegen érzelmi távolságtartás mindkét
szülő vonatkozásában.
4.
Mindkét szülővel kapcsolatosan átélt csalódás.
5.
A sokféle ellentétes befolyás során kialakuló tájékozódási képtelenség,
bizalomvesztés miatt gyakran alakul ki a teljes bezárkózás,
információ-visszatartás. A gyermek nem beszél érzelmi kérdésekről,
mert "beszélni veszélyes". Gyakori, hogy az egyik
szülő a másik fél által teremtett információzárlat miatt a gyermeket
informátorként, üzenetközvetítőként használja fel. A szülők
között így keletkező veszekedések a gyermeknél bezárkózáshoz
vezetnek. Gyakori, hogy a gyermeket az információközlésért és
az információ-visszatartásért egyaránt büntetik.
6.
A szülők által a gyermekekre kényszeríttet titkok, amelyek saját
életvezetésükre vonatkoznak, érzelmileg megterhelők, hazugságra,
képmutatásra, szerepjátékra késztetik.
ezzel elveszti gyermeki õszinteségét, tisztaságát.
Gyakran vannak bûnös érzéseik, amelyek
a már minden, mindegy érzést váltják
ki bennük! Érzelmileg talajt vesztett gyerek megindul
a bûnözõi pályán, elsõ
áldozatai maguk a szülõk, akitnek az Õt
ért sérelmekért fût a visszavágási
vágy.
7.
Taktikázás, zsarolás a gyermek részéről a szülők irányába.
A
gyermekek egy része gyorsan felismeri a szülők vetélkedéséből
nyerhető előnyöket. Azt a szülőt, amelyik éppen elmarasztalja,
vagy kívánságát nem teljesíti, azzal bünteti, hogy a másik félhez
fordul, "beárulja", aki a panaszokat azonnal orvosolja,
megmutatva a gyermeknek, hogy "ő a jobb szülő". A
szülők így gyorsan megtanítják a gyermeknek, hogy minden követelmény
és ellenőrzés alól ki lehet bújni, minden vágyát azonnal ki
kell elégíteni, máskülönben elfordulásával bünteti a gyermek
a szülőt. Jó értelmi képességű kisgyermekeknél, de főleg serdülőkorúaknál
jellemző és veszélyeztető a tiltások hiányának e következménye,
mert a serdülőkorban megjelenő új igények sokasága jó táptalaja
a szülők zsarolási lehetőségének (programok és pénz követelése,
a hazamenés időpontjának kitolása, diszkó stb.). Különélő szülők
esetében pedig tipikus, hogy a gyermek
átköltözésével bünteti a szülői tiltást, követelményt, korlátozást,
és hogy mindkét szülő kijátszásával csavargásba kezd. A szülők
nevelési koncepciójuk egyeztetési képtelenségével, illetve saját
érzelmi szükségleteik előnyben részesítésével megtanítják a
gyermeket arra, hogy a konfliktust
kiváltó helyzetet mindig a kiváltó helyzet elhagyásával oldja
meg.
Kisgyermekeknél
gyakorta előforduló taktika, hogy mindkét vetélkedő szülőt biztosítják
választásukról. Ennek oka hol az erős szorongás, hol a faggatásoktól
való gyors menekülés vágya, máskor
pedig az a pozitív érzelem, amelyet az ilyen közlés kivált a
szülőből. Gyermek hazuggá, kétszinûvé
és képmutatóvá válik, ami
óvodás, vagy kisiskolás korban tökéletesen
beépül a felnõttkori személyiség
jegyei közé!
8.
A tilalmak, követelmények megszűnése miatt gyakori a gyermekek
szabályozatlan, fellazult, agresszív viselkedése.
9.
Serdülőknél az azonos nemű szülővel történő erős azonosulás
alapján nem ritka a másik nem erőteljes elutasítása.
A
válás hosszútávú hatása a gyermekre
Tény,
hogy gyermekek gyógyításával és beilleszkedési problémákkal
foglalkozó szakemberek meglehetősen gyakran találkoznak elvált
szülők gyermekeivel, észrevehetően gyakrabban, mint a teljes
családban nevelkedőkkel. Hosszú távú hatásnak,
a válás után kialakuló új családszerkezet hatásait értjük, melyek
igen sokféle változást gyakorolnak a gyermek személyiségének
alakulására.
A
válási krízis, és a válást követő alkalmazkodás időszaka a család
minden tagját megrázó és megterhelő állapot. A gyermeknek a
megterhelő élethelyzetre adott válaszát alapvetően az életkora
– pontosabban személyiségének érettsége, fejlettsége – határozza
meg.
Sokszor
hallani a szülőktől: „Mi kulturáltan váltunk el. A gyerek szinte
meg sem érezte.”
Ellenben
az iskolában addig oly kedves
figyelmes, jól tanuló kisgyermek egyszer csak elkezd társaival
gorombáskodni, nyugtalaná, fékezhetetlenné válik, olykor
látszólag ok nélkül sírva fakad, az órákon
pedig nem figyel, s feladatait elhanyagolja.
Írása
csúnyává, zilálttá, kapkodóvá lett, tanulmányi eredménye rohamosan
hanyatlott.
A
gyerek zárkózottá, szokatlanul csöndessé, magába
fordulóvá válik. Tekintete valami mély bánatról, kialvatlanságról,
gyermekeknél oly természetellenesen ható szomorúságról árulkodik.
Néha
az egész személyiség teljesen megváltozik.
A legtöbb esetben kiderülhet, hogy a háttérben
egy-egy ilyen „kultúrált válás” zajlott le. Mindössze csak annyi
történt, hogy a 7-10 éves kisgyerek nem tudta felfogni, és érzelmileg
földogozni /mert nem is tudhatta/ hogy miért költözik el apu,
ha azelőtt anyuval olyan jól megértették egymást?
Miért
él együtt más nénivel apu?
Miért
jár anyuhoz egy másik bácsi, aki valamelyike este már ott is
aludt?
Az
effajta gondolatok és érzések közt őrlődő, viaskodó kisgyermeket
sok egyéb érdekli a világból, csak éppen a tanulás nem, főleg
ha szülei addig sem sokat törődtek azzal, hogy miként tejesit
az iskolában.
A
gyermekek megrendült bizalma, magárahagyatottsága sokszor egész
súlyos személyiségzavarokban nyilvánul meg
„Nem törülhetünk ki senkit
a szívünkből anélkül, hogy a helyen, hol egykor neve állott,
egy sötét folt ne maradna…” /Eötvös
József/
A
gyerekek szempontjából a válás tehát csak azokban az esetekben
jobb megoldás az eredeti család együtt maradásánál, ha az élet
már valóban elviselhetetlen, brutális, feszültségekkel teljes,
romboló együttlétté vált.
Az óvodás
korban jellemző tünetek
Ebben a korban a
gyermek kezdeti, leggyakoribb reakciója az elszakadástól, a
szülőtől való eltávolodástól való úgynevezett
szeparációs félelem. Számukra az egyik szülő kilépése a családból
azt jelenti, hogy az eddig biztonságot jelentő kapcsolat váratlanul
megszűnhet.
Az
óvodáskorú gyermek ezért fokozottan igényli a szülő állandó
jelenlétét, s nehezen viseli el a megszokott időrendjében történő
változásokat /pl.: óvodába járás, a szülő munkába indulása /.
Jelentős
szorongással éli át a szülő nélkül eltöltött időt, amit aztán
újbóli találkozáskor agresszivitással reagál le.
Újabb elkülönülést jelent a gyermek számára a
lefektetés ideje. Amit ugyancsak félelemmel él meg. Gyakran
nem tudja az anya elaltatni gyermekét, vagy a pici éjszaka felébredve
követeli az anyja figyelmét.
Gyakori
a regresszió, vagyis a korábbi életkori fázisra jellemző viselkedési
minták újraéledése, vagy korábbi fejlődési problémák ismételt
jelentkezése.
A
gyermek a fejlődési visszaeséssel jelzi, hogy időt kér az események
feldolgozásához. Ilyenkor visszatér valamilyen korábbi játékához,
vagy ismét bepisil, ezek a jelek jellegzetes tünetei a regressziónak.
E viselkedés szabályos lefutási ideje néhány
hét. Ha a gyermek ez idő alatt elegendő támogatást és érzelmi
biztonságot kap, a viselkedésbeli visszaesés megszűnik.
Az
óvodás korú gyermek nem érti, hogy a szülők miért viselkednek
ellenségesen egymással, miért veszekednek, és miért tűnik el
az egyik szülő. Fantáziájában a halállal kapcsolja össze ezt
az eltűnést, fogalmi zavar keletkezhet a piciben. A gyermek
egész viselkedésében, zavartságában tükröződik, hogy elveszítette
biztonságát. Az egyik szülő távozása visszautasításként jelenik
meg énközpontú gondolkodásában; elveszti saját szerethetőségébe
vetett hitét.
Ennek
a kiegyenlítésére szolgálnak az elveszített szülő visszaszerzéséről
szóló fantáziák.
Időszakosan
csökkenhet a játék élvezete is, vagy valamelyest többször és
agresszívabban játszik társaival.
A kisiskolás
korra jellemző tünetek
A
kisiskoláskorban nagy változások történnek a gyermek lelki életében.
Ezen változások legfontosabb kérdése, hogy mennyire sikerül
megoldani azt a problémát, hogy a viselkedésirányításában a
„realitás-elv” váljék elsődlegessé, az addig előtérben lévő,
a szükségletek azonnali, közvetlen kielégítését célzó „öröm-elv”
felett. Ezen azt értjük, hogy a kisgyermek önmagára központosító
gondolkodásának helyét, milyen mértékben veszi át a külvilág,
a környezetben jelenlévő más személyek szándékainak, törekvéseinek
figyelembevétele, a szabályok, normák, korlátok betartása.
Az
iskolába kerüléssel különösen fontossá váló értelmi szféra,
az érzelmek addigi egyeduralmát csak akkor tudja zavartalanul
felváltani, ha a szülők kielégítették, és továbbra is kielégítik
a gyerek legfontosabb érzelmi szükségleteit.
Az
ebben a korban jelentkező hatások azzal magyarázhatók, hogy
a válás az említett váltást nehezíti vagy akadályozza meg: az egyik szülő elvesztése, a
szülőkkel való megváltozott kapcsolat az érzelmi szféra megterheléséhez
vezet, és ez jelentősen nehezíti, késlelteti a kritikus fejlődési
szakasszal járó alkalmazkodást.
A
gyermek fejlettebb értelmi képességi már segítik a válási élmény
megértésében. Ebben a korban megváltozik a gyermek időélménye,
pontosabban, részletesebben, érzékenyebben tudja érzékelni az
idő múlását, a szeparációs szorongás kevésbé erős.
A
szülők között kapcsolat megromlása nehezen magyarázható meg
a 6-8 évesek számára is.
Az egyik legjellemzőbb reagálás az egyik szülő
eltűnésére a szomorúság vagy előfordulhat az is, hogy „áruba
bocsátja” magatartását, kitartással és ügyes szervezéssel eléri,
hogy minden dicséretes megnyilvánulásáért valamilyen kicsi apróságot
kapjon érte cserébe és ez lassan mindennapos szokássá
válik. Ezek lehetnek a legapróbb használati dolgok, melynek
nem is az értéke, és a nagysága a fontos, hanem ezt kézzel fogható
ténynek tekinti őket a szülő és a saját kapcsolatában. Ezek
a holmik biztos pontok számára a biztonságát veszélyeztető családi
életben. Ez egy védekezési mód, de van ennél egy veszélyesebb,
amikor a gyermek ellenállás nélkül alárendeli magát a szülők
küzdelmének: csendesen tűri, hogy mind a két szülő felhasználhassa
őt a másik ellen. Ha ez fokozatosan beépül a gyerek személyiségébe,
akkor ennek következménye az lesz, hogy érzéketlenné válik,
lemond saját vágyairól, igényeiről és lassan önálló céljai,
elképzelései eltűnnek.
A
félelem már igazi, pl. a gyermek attól fél, hogy idegenekhez
kerül, vagy hogy nem kap enni stb.
Erre
az életkorra jellemző a legintenzívebb vágyakozás az eltávozott
szülő után oly módon, hogy csak az ő jelenlétében, a testi közelségében
érzi jól magát, árnyékként követi mindenhová, és ha időnként
mégis el kell szakadnia tőle, ezt őszinte és jól érzékelhető
kétségbeeséssel veszi tudomásul. Ennek komoly fizikai tünetei
is lehetnek, amik csak a válást tervező szülő távozásakor lépnek
fel ill. megjelenésekor el is tűnnek /pl.: szívtáji fájdalmak,
asztmatikus légzési zavarok/. Másik ilyen fizikai megnyilvánulás,
mintegy megtorló akció a gyakran előforduló éhségsztrájk. Tudatos
agresszióból fakad, a gyerek tisztában van vele, hogy soványsága
szüleinek sok gondot okoz, és nagy örömet szerez azzal, ha jó
étvággyal eszik. Miután szüleire haragszik, a bosszú legkézenfekvőbb
formáját választja, nem nyúl ételhez szülei jelenlétében. A
kétségbeesett szülők látványa szinte megnyugtatja, és további
ellenállásra készteti őt. Ezt az állapotot szinte napokig tartja
úgy, hogy közben titokban eszik. Ennél sokkal súlyosabb eset,
mikor a megtorlás ezen módja nem tudatos.
A fiúk számára fontos ebben az életkorban, hogy megfelelő azonosulási
mintát találjanak, egy azonos nemű felnőttben. Ezért az apa
kilépése a mindennapos családi élet köréből súlyos veszteséget
jelent.
Ilyenkor
nem ritka, hogy a fiúk azonnal újraházasodásra próbálják rábeszélni
az anyát. Ekkor már a gyerekek a családi élet viszonylag önálló
szereplőinek számítanak, és egyre kevésbé védettek a szülők
közötti nyílt konfliktusoktól. Az életkor előrehaladásával a
gyermek mind alkalmasabbá válik arra, hogy szövetségessé váljék
a másik szülő elleni harcban, és számára ez egyre nagyobb lojalitáskonfliktust
jelent
A
nagyobb iskolás korra jellemző tünetek
A nagyobb iskolás gyermek reakciói Wallerstein
és Kelly vizsgálatai szerint jól elkülöníthető csoportot alkotnak.
Amíg a kisebb gyermek haragja és a szomorúsága szétszórt, nem
kötődik konkrét tárgyhoz, addig a nagyobb iskolás gyermekek
legjellemzőbb reakciója az erőteljes, célra irányuló, tudatos
düh, amiben már a morálistöltés is megjelenik. A látencia időszakában
eddig felhalmazott készségei már lehetővé teszik, hogy a szülők
válása okozta feszültséget konstruktív játékban, célirányos
hasznos tevékenységben dolgozza fel. Az előző korcsoporttól
eltérően ezek a gyermekek a kutatók számára is meglepően éretten
és reálisan viszonyultak a szülők váláshoz. Igénylik, és megértik
a válás körülményiről szóló tájékoztatást, egyben minden más
korcsoporthoz képest nagyobb a veszélye annak, hogy a gyermek
valamelyik szülő oldalán kénytelen részt venni a másik szülő
elleni harcban.
A
tapasztalatok szerint a szövetségbe vont gyermek válás utáni
alkalmazkodása lényegesen nehezebb.
A
gyerek saját magáról kialakított képe ekkor még erősen kötődik
a családhoz, ezért a szülők válása, a korábbi családstruktúra
felbomlása sokszor jelentősen megzavarj a formálódó identitást,
és a hozzá kapcsolódó értékrendszer stabilitását. A gyermeknek
olyan érzése támad, hogy „nincsenek szabályok” mind a beépült,
mind a külső családi szabályozó rendszer fellazul, és ez viselkedési
zavarokhoz vezethet.
III.
3. 4. A serdülőkorra jellemző tünetek
A
serdülőkorban a szülők válása legalább annyi veszélyeztető tényezőt
rejt magában, mint a fejlődés korábbi szakaszában. A felnőtt
szerepek meghódítása állandó oda-vissza mozgásból áll. Ha a
serdülő nem érzi maga mögött a család
nyújtotta biztonságot, nem tudj a saját üteme szerint váltogatni
a gyermek és a felnőtt szerepeit: vagy „gyermek” marad és nem
indul meg, ill. erősen késik a szülőkről való érzelmi leválás,
vagy ellenkezőleg, élesen szakit gyermekszerepével, és szimbolikusan,
vagy ténylegesen elhagyja a családját. Az érési tempó ilyen
zavarai mellett további veszélyeztető tényező, hogy a válás
során megszűnik az a korábbi szerkezet, mely a serdülő viselkedésének
ellenőrzését és szabályozását biztosította. Az életkorra jellemző
intenzív szexuális és agresszív késztetések így könnyen parttalanná
válhatnak. Fantáziavilágának középpontjában a partnerkeresés
és párválasztás áll. Így a válás kiváltotta szorongások is ezen
a területen sűrűsödnek. Aggódni kezd saját házasságának kimenetele
miatt, foglakozik, hogy soha nem köt házasságot, vagy nem akar
gyermeket házasságából. Ha valamelyik szülővel azonosul, akkor
házasságuk felbomlása saját vonzerejébe vetett hitét ingatja
meg, és zavart okozhat partnerkapcsolati próbálkozásaiban is.
A családról való érzelmi elválás időben egybeesik a gyermekkor
családi szerkezetének valóságos széthullásával; a szülők válása
folytán a serdülő számára kézzelfoghatóan jelenik meg az a tény,
hogy a gyermekkor végképp visszahozhatatlan. Ha ezzel a problémával
sikerrel birkózik meg, a családi krízis által befolyásolt érzelmi és intellektuális érés gyorsabb és teljesebb
lehet, mint az átlagos serdülőé.
III.
3. 5. A gyerekekre vonatkozó feladatok
Judith
Wallerstein szerint hat olyan lélektani feladat van, amit az
elvált szülők gyermekeinek hibátlanul kell megoldani:
- Tudomásul kell venniük a házasság felbomlását,
vagyis szembe kell nézniük a realitással.
- Függetleníteniük kell magukat a szülői
konfliktusoktól, és a szokásos elfoglaltságokat újra fel kell
vállalniuk.
- Fel kell dolgozniuk az egyik szülő
elvesztésének / a családi mindennapokból való eltűnésének
/ élményét.
- Fel kell oldaniuk a szükségképpen jelentkező
haragot, és önvádlást.
- El kell fogadniuk a válás véglegességét,
le kell mondaniuk a szülők újraegyesítésének vágyáról.
- El kell érniük, hogy a maga valóságában
ítéljék meg az emberi kapcsolatok lehetőségeit.