Vissza


Pörögj nagyban! Coca-Cola és az agyelszívás !

Forrás: www.tudatosvasarlo.hu 2005. december 13.

Miért érdemes egy világcéget segíteni a még nagyobb piaci siker fele?
Mit is jelenthet a "Pörögj nagyban!"?
Honnan indult a „Rúgjuk ki a Coca-Cola-t az egyetemrõl!” kampány?
Ezekre kaphattok választ az alábbi esettanulmányban!
A CC karos hatasainak bemutatasanak a kesobbiekben kulon cikket szentelunk.

Esettanulmány

Üzleti etika témakörben született esettanulmányomat egy- a napokban, de már tavaly óta folyamatosan meg-megjelenõ- hirdetés ihlette, melynek célja a tulajdonképpeni agyelszívás.

Tárgya a híres vagy hírhedt üdítõgyártó cég, melynek italát a világ mintegy 200 országában fogyasztják „always”.

Egy kis elõzetes a cég múltjáról, és jelenjérõl.

John Pemberton a jó nevû atlantai gyógyszerész keverte ki- nem gyógyászati célból- a mai C.C. õsét, mely szénsavas változatban nem sokkal késõbb jelent meg.

A kezdet kezdetén a reklám technikája meglehetõsen egyszerû volt, viaszosvászon felirat hirdette a gyógyszertár vászonernyõjén: „Drink C-C!”- azaz „Igyál C-C-t!”. Az elsõ évben naponta átlag kilenc pohár ital fogyott az üzletben.

John Stith Pemberton nem ismerhette meg a találmányában rejlõ lehetõségeket. 1888-ban, halála évében Asa G. Candler vásárolta fel a C-C részvényeit.

Ma, mint Amerika második legjelentõsebb nagyvállalata, az utóbbi hét évben visszaesõ tendenciát mutat. Fõ „ellenségei” az egészséges italok, melyek mostanában feltörekvõben vannak.

A Kompánia 2000-ben palackozóüzemet hozott létre a dél-indiai Kerala államban Plachimada nevû falu szélén.

A gyár 38 hektár elsõrangú mezõgazdasági területet foglal el, és napi 1.224.000 üveget tölt meg, amihez napi másfél millió liter vizet, azaz az üvegbe kerülõ mennyiség ötszörösét használja fel. Sajnálatos módon a vállalt semmit nem fizet a felhasznált talajvízért a falubelieknek.

Ez a kerület volt „Kerala rizses tála”, a legtermékenyebb terület az államban. Valószínûleg pont ez vonzotta a C-C-t oda.

A víz a területen rohamosan fogy, míg a kezdetekkor 150 láb mélységbõl is tudtak a helyiek vizet felhúzni, mostanra már 500 láb mélyen sem érhetõ el. Egy évvel a gyár beindítása után furcsa színe lett a kutak vízének, a helyiek gyomor-, fejfájásra és hasmenésre panaszkodtak, sõt, a gyermekhalálozási mutatók is megugrottak. A víz ihatatlanná lett nyilvánítva. A területen élõ 800 család nõtagjaira szakadt a feladat, hogy vízhordással töltsék a nap nagy részét. A legközelebbi ivóvízforrás 4 km-es gyalogtúrát igényel.

A víz mérgezésének oka a nagyüzem szennyvizének beszivárgása a talajvízbe. Ezt alátámasztja az a tény, hogy a szennyezett salakanyag, mely a termeléskor keletkezik „kiváló”mûtrágyaként szét lett osztva a helyi farmerek közt. Ez kényelmes módszer a hulladéktól való megszabadulásra. A vizsgálatok alá vetett mûtrágyáról kiderült, hogy tartalmaz ólmot, kadmiumot és krómot is, melyek mérgezõ fémek. Vizsgálatok során megtalálták a helyi vízben ezeket az egyáltalán nem vízbe illõ anyagokat. Az eredmények publikálását követõen a C-C. felhagyott a mûtrágya-osztással, de a vízkészleten ez már nem segített.

2003. április 3-án a helyi közigazgatási szerv megtagadta a vállalt helyi mûködésének meghosszabbítását, de a C-C. a Legfelsõbb Bírósághoz fordult, és érvénytelenítette a döntést. A döntés alkotmányellenes volt, mivel a helyi szervnek alkotmányos joga volt számukra kedvezõ döntést hozni erõforrások tekintetében, ezáltal a C-C-nak a helyi mûködési engedélyét megszüntetni.

Az Indiában mûködõ külföldi cégeknek részvényeik 49%-t indiai részvényeseknek kell átengedniük az oszágba való érkezésük utáni néhány évben, ennek célja, hogy az indiaiaknak is legyen beleszólásuk a vállalatok mûködésébe. A hatalom ilyetén felosztásával elégedetlen C-Cola az intenzív lobbizás és a burkolt fenyegetések eszközeit használva megváltoztatta a kormányzati állásfoglalást, így biztosítva, hogy míg indiai leányvállalatai részvényeinek 49 százaléka indiaiak tulajdonában van, az indiai részvényeseknek semmilyen szavazati joguk ne legyen. Ez talán még épphogy megfelel a törvény betûjének, de biztosan nem felel meg a törvény szellemének, vagy az eddigi alkalmazásnak.

Ellenállók felvonulást szerveztek, országos méretûvé dagadt a botrány, de valós sikert nem értek el.

A Cég miután a helyi talajvízbõl nem nyerhetett már megfelelõ mennyiségû vizet, a környékbeli artézi kutakból vitt teherautókkal vizet az üzembe. Mindemellett a C-C egyértelmûen aggódik a plachimadai kampány által keltett hírverés, és ennek a márka-imidzsre gyakorolt esetleges hatása miatt.

2003 januárjában a cég weboldala arcátlanul azt állította, hogy „a C-C India keralai palackozó üzeme maroknyi szélsõséges tiltakozó célpontja volt, akik a vállalatot helyi vízforrásokkal való állítólagos visszaélését említették. Ezek az állítások valótlanok. A környezõ közösségek, törzsi vezetõk, civil szervezetek, környezetvédelmi szakértõk és kormányhivatalnokok több ízben visszautasították a szélsõségesek állításait mint teljesen megalapozatlan kijelentéseket.”

Ami azt illeti, a vállalatra nehezedõ nyomás egy ideje egyre nõ. A C-C hírnevét súlyosan elhomályosította egy 2001 júliusában, Floridában kezdõdõ per, amiben a céget azzal vádolták, hogy katonai jellegû halálosztagokat használt szakszervezeti vezetõk meggyilkolására, kínzására, elrabolására és fenyegetésére annak érdekében, hogy a kolumbiai palackozó üzemeibõl távozásra kényszerítse a Sinaltrade szakszervezetet.

A londoni székhelyû Colombia Solidarity Campaign (Kolumbia Szolidaritás Kampány) által kiadott C-C elleni bojkott-felhívás az amerikai diákok országos „rúgjuk ki a C-C-t az egyetemrõl” kampányához vezetett. A következõ csapás akkor következett, amikor aktivisták a C-C által a cég afrikai gyáraiban a hív-fertõzött alkalmazottak ellen elkövetett diszkrimináció ellen tiltakoztak. 2003 májusában pedig 300.000 amerikai dollárra büntették a C-C-t a panamai Matasnillo folyó szennyezése miatt.

Említésre méltó a Magyarországon zajlott Gerilla-propaganda lebonyolítása is, ami a gyanútlan emberek közremûködésével zajlott (Bamboocha). Talán még emlékszik mindenki azokra a rikító matricákra, amihez egyszerûen hozzá lehetett jutni az egyik, heti 150,000 példányszámban megjelenõ programmagazinból, és bárhova fel lehetett ragasztani, bár senki nem tudta, hogy vajon mi van a matricán. Aztán persze feltûnt a tévében is a matrica „kiegészítése”, és a fejekben összeállt a „Bamboocha- érzés”. Eredmény: a fõváros rikított a matricáktól, közterületeken, aszfalton, nyilvános vécékben, oszlopokon, stb. És persze mindenki tudta, hogy mit jelent. A Fõvárosi Közterület-felügyelet nem értékelte nagyra az akciót, nyilatkozatuk szerint: „Csak az arra kijelölt helyen lehet reklámokat elhelyezni, az ezt sértõ hirdetések gazdáit felkeressük…” Persze a gerilla-módszer lényege pont ez, hogy nagyon nehéz tetten érni az elkövetõket. Ha mégis megtörténne, hát állnak elébe a cégek. Ez a probléma bele van kalkulálva a reklám- hadjárat költségvetésébe.

Végül, de nem utolsó sorban említést szeretnék tenni arról a napjainkban megjelent álláshirdetésrõl, mely az Univ Pécs weblapján jelent meg néhány héttel ezelõtt.

Ha amúgy is pörögsz - pörögj nagyban!

A Coca-Cola diák marketingest keres.

Benne vagy a sûrûjében?

Akkor kamatoztasd a tehetséged egy olyan világcégnél, mint a Coca-Cola, és vegyél részt egy profi csapat munkájában.

Ha szereted a pörgést, jó hírünk van a számodra, mert mi olyan munkát kínálunk neked, amely tele van szórakozással. Rendezvényeket szervezhetsz, bulikra járhatsz, új trendeket fedezhetsz fel, és elemzéseiddel hozzásegítheted a világ egyik legnagyobb márkáját a még nagyobb piaci sikerhez. És a munkádért még meg is fizetünk. Jól hangzik, nem?

* Érdekel a PR világa?
* Jól kommunikálsz, intelligens vagy, és beszélsz angolul?
* Hallgat rád a környezeted?
* Dinamikus személyiség vagy, aki jól mozog az egyetemi diákéletben?
* Nyitottan állsz a világhoz?
* Nem hoz zavarba egy PC?
* Nappali tagozatos másod- vagy harmadéves vagy?

Ha fenti kérdésekre igennel válaszolsz,
akkor ne legyenek kétségeid:
rád van szükségünk.

Írásos jelentkezésedet egy fénykép kíséretében az alábbi címen várjuk:
Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft.,
2330 Dunaharaszti, Némedi út 104.
Mogyorósi Nikolett
Email: nmogyorosi@eur.ko.com

Nem tudom, hogy kinek lenne a felsorolt tények után kedve jelentkezni erre a munkára, hogy hozzásegíthesse a világ egyik legnagyobb márkáját a még nagyobb piaci sikerhez. Ha ennyi nem elég, még néhány indok (forrás: földrajz- környezetvédelem spec-es diák összefoglalójából)

A tudomány (nem egységes) állásponja a Coca-cola szénsavas üdítõitalairól:
- a benne lévõ foszfor megakadályozza (fiatal szervezetben fõleg) a kálcium és a magnézium beépülését a csontokba, ezzel komoly mozgásszervi betegségekhez járulhat hozzá
- a benne lévõ óriási mennyiségû szénhidrát (fél liter=16 kockacukor)
a napi energiaigénynek többszörösét fedezi, elhízáshoz, illetve a gyerekek hiperaktivitásához vezethet
- ez a szénhidrátmennyiség jelentõsen növeli a fogszuvasodás kialakulásának lehetõségét,
- valamint hozzájárul a cukorbetegség kialakulásához
- a 2-es Ph érték komoly emésztõszervi problémákhoz vezethet; a gyomorsav 1-es Ph értékû
- a Coca-cola által Kínából importált freonos (elavult technológia) hûtõk - melyek a világ minden részén ott vannak - negatív hatással vannak az ózonrétegre, illetve a globális klímaváltozásra

Röviden ennyit a vállalat etikus jelenjérõl. Bízom benne, hogy kevés diák fog jelentkezni a fent közölt hirdetésre.

 Lelkiegészség   Email: C