Gróf Spanyol Zoltán feltaláló
Írta: Boros Károly
Forrás: Demokrata, 2000/51-52
1941-ben születtem Gömör
megyében. A családom elég jómódban
élt, ami természetes is. A háború
után aztán, a békében
megkezdõdött a magyarok deportálása,
kitelepítése Csehországba, és mi
rögtön belekerültünk az elsõ turnusba.
Azok a magyarok lettek az elsõk, akik a legkevésbé
tetszettek a szlovák államnak. Mint gyerek, végignéztem,
hogyan verik agyon a magyarokat, vagy lövik le azokat,
akik szökni próbáltak. Minket egy tanyára
vittek dolgozni, onnan aztán bekerültünk Vimperkbe,
ott kezdtem iskolába járni. Tanítás
után mentünk a bátyámmal visszaadni
az ottani gyerekeknek azt, amit a magyarokkal tettek a deportálások
idején. Késõbb átszöktünk
Magyarországra, akkor, amikor már édesapámat
mint beteget visszahozták az orosz hadifogságból,
Szibériából. A háborúban
fõhadnagyként szolgált, úgy vezette
végig a rábízott embereket, hogy egyetlen
katonája sem halt meg. Erre nagyon büszke voltam.
Itt Magyarországon aztán osztályidegenek,
fasiszták, népnyúzók lettünk
törvényen kívüliek. Emiatt kitettek
a gimnáziumból is. Segédmunkás lettem,
csak késõbb, amikor már adódott
rá lehetõség, folytattam a tanulást.
A Bláthy Ottó Mûszaki Fõiskolát
végeztem el. Amikor aztán már jóval
késõbb tartalékos katonaként ki
akartak vinni Vietnamba mert Brezsnyev elvtárs
elrendelte, hogy a vietnamiakat meg kell segíteni - ,
akkor úgy gondoltam, inkább kimegyek Németországba.
Ez a második vietnami háború idején
volt, 1979-ben, amikor Vietnam megtámadta Kambodzsát.
Akkoriban éppen mûtötték a lábamat,
mert amikor munkaszolgálatosként a katonaidõmet
töltöttem, még a 60-as évek közepén
, a lábamra esett egy kompresszor az én hibámból.
A mûtét elég rosszul sikerült, annak
idején erõsen sántítottam is. A
kiegészítõ parancsnokságon azonban
azt mondták, hogy amire engem akarnak használni,
arra így is megfelelek. Erre én megérdeklõdtem,
elég magas helyrõl, hogy miért történik
ez a mozgósítás. Úgy döntöttem,
hogy nem akarok megfelelni, és Németország
egyébként is közelebb volt, mint Vietnam.
Ott megpróbáltam újra felépíteni
mindazt, amit itt elveszítettem. Nem tudtam, hol fogok
letelepedni, hol fogadnak be. Hát bizony, a menekültek
élete borzalmasan nehéz, rengeteg csapda várja
az embert. A legkülönbözõbb organizációk
próbálják beszervezni, és a menekültek
nagy részét bizony be is szervezik. Aláírják,
hogy adatokat fognak szolgáltatni, mert hát mindenki
élni akar, és azt hiszik, hogy ez az egyetlen
módja a megélhetésnek.
Ott is szerzett diplomát?
Igen, ipari robotok vezérlése,
programozása, tervezése volt a szakterületem,
ebbõl szereztem diplomát, mint elektromérnök.
Voltam Szerbiában is, Boszniában, ahova gyárakat
terveztem, és oda kellett utaznom beüzemelni ezeket.
Ez volt az életem.
Mikor kezdett el robbanómotorokkal
foglalkozni?
1982-ben, de már a 60-as
évek közepén itt Magyarországon szerettem
volna elérni, hogy az autókat propánbutángáz-üzemre
állítsák át. De részint fiatalember
voltam, ráadásul osztályidegen is, másrészt
meg a nagyokosok azt mondták, ha ez egyáltalán
megoldható lenne, akkor Nyugaton már minden autó
így mûködne, mit gondolok én. Amikor
aztán kimentem Németországba, láttam,
hogy a kirakatban gázüzemû autókat
reklámoznak. Keserû szájízzel gondoltam
arra, hogy itt Magyarországon, úgy látszik,
nem lehet semmit sem megvalósítani, mert hát
az ember nem lehet okosabb, mint maga a párt. Aztán
azon törtem a fejem, hogy úgy fogom megoldani a
robbanómotorok energiaellátását,
hogy hidrogént állítok elõ, az is
ég úgy, mint a propánbután-gáz,
sõt sokkal jobban. Nagyon sokáig gondolkoztam
ezen, számításokat végeztem, és
egyszer egy baráti körben viccbõl azt mondtam,
hogy vízzel fogom hajtani az autót azt
nem mondtam el, hogy szétválasztom a vizet oxigénre
és hidrogénre -, természetesen csak mosolyogtak
rajta. Kiszámoltam, hogy 2,8 kilowatt villamos energia
elegendõ ahhoz, hogy egy köbméter hidrogént
elõ tudjak állítani, az pedig nagyon sokáig
elég egy autónak. Hosszú ideig gondolkoztam
azon, hogyan tudnám lecsökkenteni a szükséges
energiamennyiséget, ami a víz szétbontásához
kell. Egyszer csak eljutottam egy pontig, ahol rájöttem,
hogy nem is fontos az egészet szétbontanom, mert
elõ tudok állítani vízplazmát,
és ez megoldja a problémámat. Annyira hihetetlen
volt, hogy ez ennyire egyszerû, hogy amikor rájöttem,
magam sem hittem el. Újra és újra megpróbáltam
mindig más oldalról megközelíteni
a kérdést, többféle számítást
végeztem, de a számításokat összetéptem,
csak a végeredményt tartottam meg, hogy a következõ
számításnál ne befolyásoljon
a korábbi gondolatmenet. Mindig ugyanarra az eredményre
jutottam. Akkor különbözõ plazmafizikai,
atomfizikai könyveket tanulmányoztam, hogy biztos
legyek a dolgomban, mert nem akartam kinevettetni magamat azzal,
hogy egyszerûen kijelentem: elégetem a vizet. Hiszen
ha valakinek ilyet mondok, egyszerûen azt gondolja, bolond
vagyok. Végül 1985-ben beadtam a találmány
leírását a Német Szabadalmi Hivatalba.
Ott ugyanaz történt, ami Magyarországon is
késõbb, hogy mosolyogva próbálták
meg az egészet félretolni, sõt még
a Franhofer Institut is olyan levelet írt, hogy amit
én kitaláltam, az csak egy perpetuum mobile. Hadjárat
kezdõdött a találmányom ellen, megpróbálták
az egészet bagatellizálni, megsemmisíteni
a németek, mert hát természetesen rögtön
látták, hogy ez kivitelezhetõ és
milyen óriási jelentõsége van, hiszen
szakemberek dolgoznak a Német Szabadalmi Hivatalban.
Háromezer embert foglalkoztatnak, ebbõl 650 tudós,
az õ feladatuk, hogy õrizzék Németország
technikai, technológiai szintjét.
Miért így álltak
hozzá?
Azért, mert a németek
szeretik azt képzelni, hogy mindent õk találtak
fel, hogy náluk zseniálisabb nép nincs
a világon. Nem akarom nagyon kiélezni ezt a dolgot,
elég az hozzá, hogy amikor elõször
leültünk errõl beszélgetni, azt mondták,
vonjam vissza ezt a találmányt, adjak be bármilyen
másikat, azt azonnal elfogadják. Nagyon nehezen
viselik el azt, hogy egy ilyen találmány nem német
embertõl származik. Amikor aztán mondtam,
hogy nem vonom vissza, hanem szabadalmaztatni akarom, akkor
az volt a válasz, hogy mit akar maga, hát maga
csak egy magyar. Amikor erre a beszélgetésre sor
került, természetesen õk már rég
kiszámolták, hogy ez anyagiakban mit jelentene
márkabilliókban lehet gondolkozni. Ha én
ezt a szabadalmi kérelmet visszavontam volna, azonnal
közkinccsé válik, abban a pillanatban õk
már tudták volna szabadon hasznosítani.
Boros Imre találmányának a sorsa jó
példa erre a mentalitásra. Ez volt az a szerkezet,
amivel a kuvaiti olajtüzeket is eloltották. Eladta,
most Németországban gyártják, és
az ottani televízióban láttam egy Fischer
nevû urat, akit úgy mutattak be, mint a feltalálót,
tehát ott már mint német találmány
szerepel. Megjegyzem, elég jól tartják
a világszínvonalat. Ha nem is az elsõk,
de az elsõk között vannak. Ha ezt összehasonlítjuk
a magyar iparral, a magyar technológia szintjével,
azt kell mondanunk, siralmasan lemaradtunk. Ez az elmúlt
50 év eredménye. A németek egyébként
rendkívül sokat profitáltak a kint élõ
magyarokból. Elég, ha csak Barényi Bélát
említem meg, aki a Volkswagen autót tervezte,
és több mint ezer különbözõ
szabadalma volt már a 30-as években a Mercedes
és a Volkswagen gyárakban, ahol dolgozott. A végén
pert kellett indítania, amit meg is nyert, így
végül a német állam kénytelen
volt elismerni, hogy a Volkswagent nem a németek tervezték,
hanem egy magyar mérnök. Ha ezek az emberek mind
a haza javára fordíthatták volna a tudásukat,
nem kellett volna nekik idegenben rohangálniuk az érvényesülésért,
akkor Magyarország ma nagyon gazdag ország lenne.
Meddig tartott, amíg
sikerült elfogadtatnia a találmányt?
Hét évig tartott
a folyamat, amelynek a végén elértem, hogy
nagyon komolyan leüljünk a Német Találmányi
Hivatal szakembereivel és érdemben beszéljünk
a továbbiakról. Természetesen közben
meg kellett élnem, dolgoznom kellett, gyakran kellett
külföldre utaznom, nem volt könnyû az életem.
Ráadásul mint bevándorló jóval
kevesebbet kaptam annál, amit egy német mérnök
kap, mert hát a külföldieket így fizetik.
A vadnyugat így mûködik, csak a magyarok hiszik
azt, hogy ott kolbászból fonják a kerítést.
Az a néhány ember, aki Nyugaton hirtelen meggazdagodott,
csakis úgy tehette ezt meg, hogy bizonyos erkölcsi
normákat elvetett, de engem soha nem a pénz érdekelt.
Engem a visszajönni akarás tartott meg, mindenáron
szeretnék hazajönni, ha nem is százszázalékosan,
mert hiszen az életem részben már Németországhoz
kötõdik, de mindenképpen érezni akarom
azt, hogy végre újra van hazám, és
van hova jönnöm. Az én fajtám, a magyar,
más mint a többi. Csak ott érzem jól
magam, ahol a gyökereim vannak. Az nem igaz, hogy senki
sem lehet próféta a saját hazájában:
lehet, csak nem kell tönkretenni! Tehát leültünk
végre tárgyalni, és sikerült elérnem,
hogy a Német Szabadalmi Hivatal állami támogatást
javasoljon ennek a találmánynak a kipróbálására.
Ezt én nem tudtam volna megfizetni, hiszen ehhez egy
laboratóriumot kellett volna építeni, azonkívül
szükség volt megfelelõ szakmunkás-
és tudósgárdára, hogy a mûködési
kísérleteket el lehessen végezni.
Mibe került ez?
Azt nem tudom megmondani, hogy
õk mennyit számoltak ki erre, nekem csak egy törvényben
meghatározott tarifa alapján kellett fizetnem.
Ott az a rend, hogy ha a szabadalmi hivatal úgy találja,
hogy egy találmánnyal érdemes foglalkozni,
akkor maga a hivatal kap erre állami támogatást.
Így aztán a Franhofer Institut plazmakutató
intézetében megvizsgálták ennek
a motornak a mûködését, és megkaptam
a szabadalmat. Ha Németországban egy szabadalom
megszületik, azt 27 országban hozzák nyilvánosságra,
az országon belül pedig 13 különbözõ
intézetbe küldik szét szakterületek
szerint, és három hónap megtámadási
idõt adnak. Ha ez letelt, megnézik a beérkezett
véleményeket, és ha nem érkezett
érdemleges támadás, akkor a szabadalmi
hatóság jogerõre emeli az elismerést.
Megtámadni több okból lehet egy szabadalmat,
például azért, mert valaki már készített
hasonlót, de azért is, mert például
valaki rájöhet, hogy ez valójában
nem felel meg szakmailag, nem megvalósítható,
vagy esetleg a feltaláló lopta az ötletet.
Az én találmányom közzétételekor
érdemleges támadás nem érkezett,
úgyhogy 92 novemberében megszületett
a szabadalom. Már néhány nap múlva
Magyarországra utaztam, mert már 85-ben
is az volt az elképzelésem, hogy ezt a találmányt
a haza, a magyar nemzet javára fordítom. Kohl
kancellárral is megpróbáltam szót
érteni annak idején, hiszen ez a találmány
akkora jelentõségû, hogy az egész
világ energiatechnológiáját megváltoztatja.
Hasznosításával tudniillik a víz
válik energiahordozóvá, ami sohasem fogy
ki, mert bármit csinálunk is vele, újra
visszaalakul, a víz mennyisége nem csökken
a földön. Ennek az energiaforrásnak a felhasználása
nem mellékesen a levegõt is tisztítja.
Azt gondoltam, ha ezt a németekkel meg tudom valósítani,
akkor mint közös vállalkozást hozom
be Magyarországra, de nem sikerült, mert õk
nem partnerkodnak. A német az idegentõl megvesz
vagy elvesz, de nem közösködik. A német
még soha nem tartott be szerzõdést, a szavát
sohasem állta, a történelem ezt bizonyítja.
Természetesen az orosz sem jobb, de mivel én most
Németországban élek, csak róluk
beszélek. Tehát Magyarországra érkeztem
és itt Csurka Istvánnal sikerült találkoznom,
aki megnézette a találmányt egy elektromérnökkel,
de az azt mondta, hogy nem mûködik. Akkor visszamentem
Németországba, onnan aztán újra
próbáltam kapcsolatot teremteni Csurkával,
beszéltem telefonon Papolczy Gizellával, a titkárnõjével,
akivel megegyeztünk, hogy 93 januárjában
újra Magyarországra jövök, hogy találkozzunk.
El is mentem a képviselõi irodaházba, ahol
egy Kovács nevezetû úr lerázott,
és késõbb már nem is álltak
szóba velem, hiába telefonáltam. Akkor
dr. Zacsek Gyula országgyûlési képviselõ
jött a segítségemre, elvitt az ipari államtitkárhoz,
dr. László Jenõhöz, akihez a hadiipar
is tartozott. Meg is beszéltük, hogy szeptemberben
elkezdjük a munkát, de májusban õ
is az utcára került, mert a NATO-csatlakozás
közeledte miatt megszûntették a hadiipar fejlesztését.
Aztán pedig, mikor már Horn lett a király,
nem jöttem haza, mert korábbi élettapasztalatom
és a viselt dolgaik felháborítottak. Mihelyt
Orbán Viktor lett a miniszterelnök, hazajöttem,
mert annyi szépet és jót ígértek
a magyar hazának, hogy úgy gondoltam, tényleg
sikerül megvalósítani a tervemet, hogy Magyarországot
gazdaggá tegyük. Akkor döbbentem rá,
hogy Ipari Minisztérium már nincs, ipar sincs,
kolduló, munkanélküli, kukázó,
csikkszedõ magyarok vannak. Mikor Magyarországra
érkeztem, az Ipari Minisztérium egyik fõosztályvezetõjével
kerültem kapcsolatba. A tárgyalás során
a jelen lévõ urak megpróbálták
lehúzni a találmányomat. Én csak
annyit mondtam nekik, hogy azok a rettenetes állapotok,
amik Magyarországon vannak, hogy a budapesti utcán
lassan több a kéregetõ, mint a járókelõ,
hogy a magyar ember szolga lett a saját hazájában,
az minden magyart arra kellene ösztönözzön,
hogy valahogyan segíteni próbáljon a nemzeten.
A háború után is hasonló állapotok
voltak, voltak hajléktalanok, voltak nyomorgók,
de akkor egy vesztes háború után voltunk.
Akkor is burjánzott a prostitúció, az alvilág,
és nekik ezt éppen hogy segíteniük
kellene megállítani, nem pedig ebbõl profitálni.
Ma már jóformán nincs olyan komolyabb vállalkozás,
amelyik magyar kézben lenne. Ha kimegy az ember az utcára,
lassan már nem lát magyar feliratot. Ha valakivel
szóba állok, az mindjárt azt nézi,
hogyan csaphatna be. Az egésztõl olyan érzésem
van, mint ahogy Ali baba érezhette magát a negyven
rabló között.
Magántõkét
nem próbált bevonni?
De igen, hirdetést tettem
közzé az újságban a víziautóról,
a Napi Magyarországban írtak is róla, a
rádióban is készült interjú.
Azonban rá kellett jönnöm, hogy akik szívesen
beszállnának ebbe az üzletbe, azok erkölcsileg
nem nõttek fel arra a szintre, hogy partnereimmé
fogadnám õket. Azt hitték, tehetetlen,
saját lábán átesõ idióta
feltaláló vagyok. Magyarországon a feltalálóknak
is elég mostoha a sorsuk. Itt az a rend, hogy a feltalálót
megpróbálják kielégíteni
egy marék pénzzel, aztán, hogy mi történik
a találmányával, hogy azon kik mennyit
keresnek és mire használják, arra már
nincsen semmilyen befolyása. Ez ugyanolyan hazaárulás,
mint a föld eladása. A szellemi terméket
sem szabad eladni külföldinek. Éppen ezért
én azt is feladatomnak tekintem, hogy példát
mutassak. Most már nem várhatunk arra, hogy majd
jön Árpád apánk és kiveri innen
a parazitákat, nekünk a magunk erejébõl
kell megtisztítanunk az országot és megteremtenünk
magunknak a jövõt. Ezt nem lehet fegyverrel megtenni,
csakis gazdasági úton.
A mostani kormányból
keresett-e valakivel kapcsolatot az Ipari Minisztériumon
kívül?
A Miniszterelnöki Hivatalban
dr. Loydl Tamás fõtanácsosnak is átadtam
a projektem, javaslatára Orbán Viktor miniszterelnöknek
is elküldtem 1998. október 10-én. A küldemény
sorsa ismeretlen. A Környezetvédelmi Minisztériummal,
az Országos Mûszaki Fejlesztési Bizottsággal
és a Földmûvelésügyi Minisztériummal
is kapcsolatot kerestem. Õk, bár jogellenesen,
mert ez nem szokás, megvizsgáltatták ezt
a patentot, amibe én hallgatólagosan belementem.
Úgyhogy egy atomfizikus kandidátus, egy plazmafizikus
kandidátus és egy motortechnológus kandidátus
megvizsgálták, és azt állapították
meg június 29-én volt egy megbeszélésünk
-, hogy valóban egy új tudományágról
van szó, egy korszakos találmányról,
amit õk a legmesszebbmenõkig támogatnak,
és a találmány megvalósítható.
A motortechnológus több mint 30 évig foglalkozott
benzin-víz és gázolaj-víz emulziók
robbanómotorokban történõ hasznosításával.
Na most, ha a szakemberek azt mondják, hogy igenis ez
mûködik és lehet vele valamit kezdeni, akkor
nem tudom, hogy a politikusoknak miért olyan nehéz
ezt felfogni. Pillanatnyilag ott tartok, hogy megpróbálok
különbözõ fõtanácsosokkal
kapcsolatot keresni, akik rendszerint elérhetetlenek.
Kérték, hogy készítsem el egy laboratórium
felállításának és egy kísérleti
modell elkészítésének, kipróbálásának
a költségvetését. Magyarországon
ebbõl a szempontból is nagyon kedvezõtlenek
a szabályok. Ahhoz, hogy valaki mondjuk 50 millió
hitelt kapjon ilyesmire, ugyanilyen összegû vagyonnal
kell rendelkeznie. De ha gazdag vagyok, akkor minek nekem a
támogatás? Tehát itt borzasztó nagy
ellentmondás van. Ennek az az eredménye, hogy
a magyar találmányok rendszerint nem Magyarországon
valósulnak meg. Ezért is van az, hogy az Interneten
kínálják a magyar találmányokat,
így funkcionál az agyelszívás.
Most mi a terve?
Szeretnék egy üzemet
fölépíteni, egy autógyárat,
ahol licenc alapján gyártanék autókat
ilyen motorokkal, azonkívül külföldrõl
behozott autókat is átépítenék.
Az a tervem, hogy csak Magyarországon legyen ilyen gyár,
és minden fillér haszon, ami ebbõl származik,
itthon maradjon. Természetesen ennek nemcsak a közlekedésben
van jelentõsége, hiszen ez olyan energiaforrás,
ami a sugárhajtómûvektõl a kazánokig
bárhol hasznosítható, az egész energiatechnológiát
forradalmasítja, azonkívül tökéletesen
tiszta környezetet eredményez.