De ahogy nem mindegy, hogyan tartjuk, etetjük kicsinyeinket,
úgy az sem közömbös, hogy megvan-e
az anyákban az odaadás, az odafordulás
kölcsönös gyönyörûséget
kiváltó gesztusa, a csecsemõ önzetlen
megajándékozása az anyamellel, a
cumisüveggel, majd a kiskanalas etetéssel.
De hová lesz a késõbbi életszakokban
az ajándékozás õsformája,
modellje? Hová halványul a szeretetbõl
fakadó adás képessége, s válhat
kényszerûséggé, kötelességteljesítéssé
az alapvetõ emberi bizalmat kialakító
élettani-lélektani "adományozás"?
Önként adni
Ha sikerült megõrizni az örömszerzés
örömét, az ajándékozás
a tárgykapcsolatokba integrálódik,
beépül, további ismétlésre
késztet.
Az ajándékozásnak nincs külön
lélektana, az ajándékozás,
mint tevékenység beletartozik az emberi
kapcsolatokkal foglalkozó szociálpszichológia
körébe. Ezen belül leginkább az
altruizmus - önzetlenség, önfeláldozás,
segítségnyújtás - témakörébe.
Önként adni örömszerzési
szándékkal, ez a karácsonyi ünnepkör
szoros része, messze háttérbe szoríthatja
az ünnep vallási, mitológiai atmoszféráját,
a Fény, a Kisjézus születésének
több ezer éves örömüzenetét.
De vajon csakugyan maradéktalanul örömforrás
a karácsony a maga szokásaival, hagyományaival,
ajándékaival együtt?
Az elsõ probléma, ami felmerülhet már
a kisgyermek- és óvodáskorban is,
a "nem azt kaptam, amit vártam". A gyermek
és a szülõ egyaránt megsértõdhet
egymásra.
A várt ajándék más, mint az
"elvárt" vagy a váratlan!
Az elõbbi probléma az elvárt ajándékra
utal, ami a gyermeknek, úgy érzi, kijár,
megérdemli, megdolgozott érte jó
magaviseletével, tanulási eredményével.
Ez esetben azonban az ajándék jutalom, nem
önként nyújtott meglepetés.
Az ilyen ajándék hátterében
fellelhetünk elõzetes kérést
is, melyet teljesítve a gyermek egyszerûen
nyugtázza az ünnepi alkalommal bekövetkezett
vágyteljesülést. A magaviselet javulásával
vagy eggyel több piros ponttal elért ajándék
a gyermeknek nem igazi öröm, nem igazi meglepetés.
Azért kár ígérgetni, mert
a gyermek beállítottsága rögzül
egy tárgyra, melyet végre megszerzett. Rég
eltûnt a titok varázsa, a meglepetés
várásának pozitív feszültsége,
az ajándék elveszti sajátos értékét.
Az ajándékozási szokások megváltozásából
ered a másik nagy problémakör. Nehezebb
ma ajándékozni, mint például
30 évvel ezelõtt, hiszen az alapvetõ
tárgyi ellátottság általában
jobb, mint volt annakidején. Használati
tárgyat, szükséges ruhadarabot akkor
jó ajándékozni, ha az a gyermek ízlését,
esztétikai érzékét is fejleszti.
Értékkultusz
A gyermekeknek egy folyóparton gyûjtött
ritka kövekkel kirakott doboz szebb lehet, mint egy
drágább darab. A drágaság
hangoztatása magában véve is bosszantó,
a szülõ vélt megbecsülését
nem igazán növeli.
Ha kevés volt a pénze a szülõnek,
használhatott humoros eszközöket, például
maga összeállította bûvésztáskát
adva ajándékba. A maga eszkábálta
vicces játék nem rontja el a gyermek örömét.
Ritkán bosszankodik miatta, hiszen effélét
kevesen kaptak kortársai között.
Sokkal inkább bosszantja, ha testvére vagy
pajtása szebbet, jobbat kapott nála. Duzzogása
a szülõbõl is haragot válthat
ki, amely arra ösztönözheti, hogy eldugja
az ajándékot a gyerek elõl... Csapdahelyzet!
Elõbb a rivalizáció zavarta meg a
gyermek karácsonyi hangulatát - de a szülõét
is -, majd a büntetés kötõdik
össze az ajándékkal.
Kerüljük el a rossz választást
vásárlásban és bánásmódban.
De ha már a "tettet nem tetté nem tehetjük"
(Shakespeare), törekedjünk teljes erõnkkel
a bosszúságok leküzdésére.
Végtére nem foroghat az élet a karácsonyi
ajándékok körül. Nevessük
ki a tárgyak bosszúját, az ajándék
negatívba fordult érzelmi reakcióit
semlegesítve
|