Vissza


Mesés kapcsolat
Ki ne vágyna arra, hogy egy kedves hang csak hozzá szól, neki mesél? Elengedheti magát, az elalvás határán az éber készenlétet felválthatja az álmodozás, és megnyílhat elõtte egy maga teremtette, csodás világ. Adjuk meg ezt az élményt gyermekeinknek!

Hangokból szó, szavakból ritmus

A mese valóságtól eltávolító, feszültségoldó csodája már újszülött-korban kezdõdik, a ringatás ütemére altató dúdolással, ahol a meghitten halk, monoton dünnyögés segíti a babát az elalvásban, visszaálmodni magát az anyaméh biztonságába. Sok kismama, ifjú apa restelli, hogy nincs szép hangja, nem jó a hallása, nem tud énekelni, netán akadozik a hangja a számára szokatlan hangos olvasás közben, de biztos, hogy emiatt még egy kisbaba sem panaszkodott. Nem a mûvészi elõadás, hanem a szülõk megnyugtatóan ismerõs hangja, az ölelés melege, a ráfigyelés, a kapcsolat elmélyülése a lényeg. Az elsõ idõben persze inkább mondókák, ringatók kerülnek elõ, nem a klasszikus értelemben vett mesék, de már ilyenkor is jó szolgálatot tesznek a hosszabb versikék, verses történetkék is: például a sokstrófás "A part alatt" többnyire elég hosszú az elalváshoz. Eleinte a hang a fontos, a behunyt szemmel is élvezhetõ, megnyugtató hanglejtés, ami talán az anyaméhben hallott szívverés ritmusát idézi. Az érintés, az ölelés, a vállra tett kar, a simogató kéz is hozzájárul az élményhez. Késõbb a látványnak is szerepe lesz: a kicsi fölé hajló mosolygó arcnak (a testhelyzet hasonlít a szoptatáskor megszokotthoz), a szemkontaktusnak, a kézmozdulatoknak, és majd nagyobbacska gyermeknél a képeskönyvben mutatott illusztrációknak is. Természetesen jóval hosszabb idõ telik el addig, amíg a gyerek meg is érti, amit hall, követni tudja a történetet, de ezt a kort nem kell, nem is szabad megvárni az esti mesélés szokásának bevezetésével.


Családi liturgiák
Minden jól mûködõ család kialakítja a saját kis szertartásait, szokásrendjét, például hogy a napnak melyik órájában kerül sor a fürdetésre, hogyan zajlik az altatás, ki és hogyan mesél, ki ad jóéjtpuszit, és így tovább. Ezek a visszatérõ apró élmények fûzik egyre szorosabbra a család tagjai közötti kapcsolatot, megerõsítik a kisgyermek biztonságérzetét, hogy szeretetteljes, kiszámítható, stabil környezetben él. Az esti énekelgetés, mondókázás, mesélés ennek a liturgiának egy sarkalatos eleme. Alkalom az együttlétre, a beszélgetésre, egymás megismerésére, aminek folyamatosnak kell lennie. A szülõ, figyelve a kisgyermek reakcióira, sok mindent megtudhat róla: olykor egy visszakérdezésbõl, de akár egy fintorból, egy összerezzenésbõl kiderülhetnek apró, de sok szenvedést okozó félreértések, elfojtott szorongások, félelmek. (Egy öt éves kisfiú például egy mese hallgatása közben a "tele zsák" szavakra reagált szokatlan módon: ez alkalommal derült ki, hogy egy idõs, vidéki nõrokona korábban a zsákos emberrel ijesztgette.) Meg lehet beszélni ezeket a problémákat, feloldani, amíg görcsössé nem válnak. A gyerek, figyelve apja, anyja hangjának a mese fordulatait követõ árnyalataira, egyre többet tud meg jóról, rosszról, követhetõ viselkedési mintákról. Kialakulhatnak saját, családi mesék, egész mesefolyamok is, a család tagjainak, kedvenc alvóállatoknak a fõszereplésével: ezek a házon belüli történések legjobb feldolgozási lehetõségei is. (Hogy újra divatba jöjjön ez a családi mûfaj, nemrégen pályázat is indult ilyen mesék írására, elindították a Coccolino mesemozgalmat: www.mesemozgalom.hu. )


"Nem mese ez, gyermek!"
Hogy miért fontos a mese? Hosszan lehetne sorolni. Az érzelmi, értelmi fogékonyságot egyformán növeli, a szocializáció része, "tanít, nevel, szórakoztat" - mint a réges-régi szlogen mondta a jó könyvrõl. A mese nemcsak az egyéni érzelmi fejlõdést és a családi identitást alakítja, hanem a nemzedékek hosszú sora által kikristályosított szövegek a nemzethez, az egy kultúrkörhöz való odatartozást is segítik.
"A mese az az ábécéskönyv, amelybõl a gyermek megtanul saját lelkében olvasni"- a mindezt frappánsan összefoglaló idézet Kósa Éva és Vajda Zsuzsanna Szemben a képernyõvel címû tanulmányából való.
A mese egyik alapvetõ tulajdonsága a költött, a mindennapi valóságtól eltávolító volta. Erre utalnak az olyan mesével kapcsolatos szólások, mint a mesebeszéd, "Ez csak mese", illetve Arany szállóigéje: "Nem mese ez, gyermek". Másik fontos jellemzõje, hogy valami nagyon szép dolog: mesés, meseszép, mesébe illõ.
A klasszikus mesékben, a népmesékben sok olyan van, ami a valós világban lehetetlen: beszélõ állatok, tárgyak, mindenkit legyõzõ kard, halál utáni csodás feltámadás, sárkányok, boszorkányok, óriások és óriáserejû törpék, stb.. Ugyanakkor sok olyan is keveredik bele, ami a mindennapi élet része: a felnõttek napi munkája, küzdelme a megélhetésért, elõbbrejutásért, természeti jelenségek, tájak. Nagyon fontosak a bennük szereplõ úgynevezett archetípusok, a tipikus emberi élethelyzetek, egyéniségek bemutatása. Jó, rossz, gonosz, törekvõ, harcos, szelíd, megadó, hõsies, dolgos, hûséges, lusta jellemek szerepelnek a mesékben, akár ember, akár állat vagy valami csodalény alakját öltik is fel, és egyben példát mutatnak arra is, hogy a külvilág hogyan reagál meghatározó tulajdonságukra. A gyermekek számára a felidézett mesevilág mintegy az élet próbaüzeme lehet, ahonnan késõbb közvetve viselkedési mintákat, konfliktusmegoldási lehetõségeket vehet át, amelyeket saját élethelyzeteiben alkalmazhat.


Belsõ mozi helyett konzervképek
"Na, mesét azt kap eleget a gyerek, ömlik az a tévébõl, de videón, magnóval, számítógéppel is láthat-hallhat belõle" - mondhatná esetleg egy szülõ. Sokan élnek is a lehetõséggel: leültetik a gyereket a tévé elé, hadd nézze a rajzfilmeket kedvére, legalább ugye, addig is foglalkozhatnak az elfoglalt szülõk mással. A fentiek után már talán nem is kell külön hangsúlyozni, mennyire nem ugyanaz a két dolog, mennyire nem pótolhatja a gép a szülõi meseolvasást. Nemcsak azért, mert a személyesség, a meghittség léleképítõ hangulata hiányzik ilyenkor, sõt, nemcsak azért, mert elmarad a visszajelzés, a feldolgozás lehetõsége, hanem mert ezeken kívül nagy a különbség a kétféle "agymunka" között. Amikor a gyerek mesét hallgat, a fantáziája, képzelõereje dolgozik, az agya belsõ képeket vetít, amelyek megjelenítik a mese alakjait, történéseit. Amikor ugyanazt a mesét tévében, filmen látja, készen kapja a képeket a rajzoló, a rendezõ elképzelései szerint, vagyis az õ agya sokkal kevésbé dolgozik ezenközben, üresjáratba kapcsol, semmiképpen nem fejlõdik úgy, mintha magának kellene elõállítani a képsort. A különbség olyan, mint ami a friss, fáról saját kezûleg szedett cseresznye és a langyos málnaszörp élvezete között van, vagy egy igazi, élõ kismacskával való játszadozás és a falon lévõ, gombolyaggal játszó cica bekeretezett gobelinképe közötti különbséggel érzékeltethetõ.


Oldani a szorongást
Ráadásul a tévénézõ gyermek sokkal nehezebben tud különbséget tenni a valóság és a fikció között, mint a meseolvasás alkalmával, így sokkal gyakrabban kelt szorongást benne a mese, de a feloldás, a feldolgozás elmarad. Így a tévé elé ültetett gyerek nem nyugszik meg, nem alszik el olyan könnyen, mint a meseolvasás alkalmával, sõt, nemegyszer nyugtalansággal, alvászavarokkal reagál a fel nem dolgozott szorongásokra, a benne maradt feszültségre. A fentebb idézett tanulmány kitér arra is, hogy különbözõ országokban végzett orvosi kutatások tanulsága szerint pontosan regisztrálhatók a televízió gyermeknézõkre gyakorolt pszichoszomatikus hatásai. Német kutatók 6-12 éves gyerekeket vizsgálva megállapították, hogy olyan jelenetek hatására, ahol gyermekek kerülnek veszélybe, szörnyalakok tûnnek fel, vagy gyász, szerencsétlenség történik a képernyõn, a pulzusszámuk feltûnõen felgyorsul. Az állandósult megemelkedett izgalmi szint pedig tartós, látszólagos szervi panaszokhoz vezethet, illetve csökken a koncentrációképesség.
Mi ajánlható? Ha semmiképpen nincs ideje egyik szülõnek sem arra, hogy az ágy szélére leüljön mesélni, még mindig megnyugtatóbb és a gyerek fejlõdése szempontjából is hasznosabb a tévénél, ha magnót kapcsolnak be neki, és a mûvészek által felolvasott meséket, vagy hangjátékot hallgatva a saját képzelõereje dolgozhat. Ha pedig - mivel maguk is szeretik - a tévéhez, videóhoz vagy a számítógépes animációhoz mégis ragaszkodnak a szülõk, akkor alaposan válogassák meg, mit nézzen, és lehetõség szerint a kisgyermek ne maradjon egyedül a képernyõ elõtt, legyen ott felnõtt, akihez fordulhat, akitõl kérdezhet, akivel megbeszélheti a látottakat

 



 Lelkiegészség   Email: C