Hangokból szó,
szavakból ritmus
A mese valóságtól eltávolító,
feszültségoldó csodája már
újszülött-korban kezdõdik, a ringatás
ütemére altató dúdolással,
ahol a meghitten halk, monoton dünnyögés
segíti a babát az elalvásban, visszaálmodni
magát az anyaméh biztonságába.
Sok kismama, ifjú apa restelli, hogy nincs szép
hangja, nem jó a hallása, nem tud énekelni,
netán akadozik a hangja a számára
szokatlan hangos olvasás közben, de biztos,
hogy emiatt még egy kisbaba sem panaszkodott. Nem
a mûvészi elõadás, hanem a
szülõk megnyugtatóan ismerõs
hangja, az ölelés melege, a ráfigyelés,
a kapcsolat elmélyülése a lényeg.
Az elsõ idõben persze inkább mondókák,
ringatók kerülnek elõ, nem a klasszikus
értelemben vett mesék, de már ilyenkor
is jó szolgálatot tesznek a hosszabb versikék,
verses történetkék is: például
a sokstrófás "A part alatt" többnyire
elég hosszú az elalváshoz. Eleinte
a hang a fontos, a behunyt szemmel is élvezhetõ,
megnyugtató hanglejtés, ami talán
az anyaméhben hallott szívverés ritmusát
idézi. Az érintés, az ölelés,
a vállra tett kar, a simogató kéz
is hozzájárul az élményhez.
Késõbb a látványnak is szerepe
lesz: a kicsi fölé hajló mosolygó
arcnak (a testhelyzet hasonlít a szoptatáskor
megszokotthoz), a szemkontaktusnak, a kézmozdulatoknak,
és majd nagyobbacska gyermeknél a képeskönyvben
mutatott illusztrációknak is. Természetesen
jóval hosszabb idõ telik el addig, amíg
a gyerek meg is érti, amit hall, követni tudja
a történetet, de ezt a kort nem kell, nem
is szabad megvárni az esti mesélés
szokásának bevezetésével.
Családi liturgiák
Minden jól mûködõ család
kialakítja a saját kis szertartásait,
szokásrendjét, például hogy
a napnak melyik órájában kerül
sor a fürdetésre, hogyan zajlik az altatás,
ki és hogyan mesél, ki ad jóéjtpuszit,
és így tovább. Ezek a visszatérõ
apró élmények fûzik egyre szorosabbra
a család tagjai közötti kapcsolatot,
megerõsítik a kisgyermek biztonságérzetét,
hogy szeretetteljes, kiszámítható,
stabil környezetben él. Az esti énekelgetés,
mondókázás, mesélés
ennek a liturgiának egy sarkalatos eleme. Alkalom
az együttlétre, a beszélgetésre,
egymás megismerésére, aminek folyamatosnak
kell lennie. A szülõ, figyelve a kisgyermek
reakcióira, sok mindent megtudhat róla:
olykor egy visszakérdezésbõl, de
akár egy fintorból, egy összerezzenésbõl
kiderülhetnek apró, de sok szenvedést
okozó félreértések, elfojtott
szorongások, félelmek. (Egy öt éves
kisfiú például egy mese hallgatása
közben a "tele zsák" szavakra reagált
szokatlan módon: ez alkalommal derült ki,
hogy egy idõs, vidéki nõrokona korábban
a zsákos emberrel ijesztgette.) Meg lehet beszélni
ezeket a problémákat, feloldani, amíg
görcsössé nem válnak. A gyerek,
figyelve apja, anyja hangjának a mese fordulatait
követõ árnyalataira, egyre többet
tud meg jóról, rosszról, követhetõ
viselkedési mintákról. Kialakulhatnak
saját, családi mesék, egész
mesefolyamok is, a család tagjainak, kedvenc alvóállatoknak
a fõszereplésével: ezek a házon
belüli történések legjobb feldolgozási
lehetõségei is. (Hogy újra divatba
jöjjön ez a családi mûfaj, nemrégen
pályázat is indult ilyen mesék írására,
elindították a Coccolino mesemozgalmat:
www.mesemozgalom.hu. )
"Nem mese ez, gyermek!"
Hogy miért fontos a mese? Hosszan lehetne sorolni.
Az érzelmi, értelmi fogékonyságot
egyformán növeli, a szocializáció
része, "tanít, nevel, szórakoztat"
- mint a réges-régi szlogen mondta a jó
könyvrõl. A mese nemcsak az egyéni
érzelmi fejlõdést és a családi
identitást alakítja, hanem a nemzedékek
hosszú sora által kikristályosított
szövegek a nemzethez, az egy kultúrkörhöz
való odatartozást is segítik.
"A mese az az ábécéskönyv,
amelybõl a gyermek megtanul saját lelkében
olvasni"- a mindezt frappánsan összefoglaló
idézet Kósa Éva és Vajda Zsuzsanna
Szemben a képernyõvel címû
tanulmányából való.
A mese egyik alapvetõ tulajdonsága a költött,
a mindennapi valóságtól eltávolító
volta. Erre utalnak az olyan mesével kapcsolatos
szólások, mint a mesebeszéd, "Ez
csak mese", illetve Arany szállóigéje:
"Nem mese ez, gyermek". Másik fontos
jellemzõje, hogy valami nagyon szép dolog:
mesés, meseszép, mesébe illõ.
A klasszikus mesékben, a népmesékben
sok olyan van, ami a valós világban lehetetlen:
beszélõ állatok, tárgyak,
mindenkit legyõzõ kard, halál utáni
csodás feltámadás, sárkányok,
boszorkányok, óriások és óriáserejû
törpék, stb.. Ugyanakkor sok olyan is keveredik
bele, ami a mindennapi élet része: a felnõttek
napi munkája, küzdelme a megélhetésért,
elõbbrejutásért, természeti
jelenségek, tájak. Nagyon fontosak a bennük
szereplõ úgynevezett archetípusok,
a tipikus emberi élethelyzetek, egyéniségek
bemutatása. Jó, rossz, gonosz, törekvõ,
harcos, szelíd, megadó, hõsies, dolgos,
hûséges, lusta jellemek szerepelnek a mesékben,
akár ember, akár állat vagy valami
csodalény alakját öltik is fel, és
egyben példát mutatnak arra is, hogy a külvilág
hogyan reagál meghatározó tulajdonságukra.
A gyermekek számára a felidézett
mesevilág mintegy az élet próbaüzeme
lehet, ahonnan késõbb közvetve viselkedési
mintákat, konfliktusmegoldási lehetõségeket
vehet át, amelyeket saját élethelyzeteiben
alkalmazhat.
Belsõ mozi helyett
konzervképek
"Na, mesét azt kap eleget a gyerek, ömlik
az a tévébõl, de videón, magnóval,
számítógéppel is láthat-hallhat
belõle" - mondhatná esetleg egy szülõ.
Sokan élnek is a lehetõséggel: leültetik
a gyereket a tévé elé, hadd nézze
a rajzfilmeket kedvére, legalább ugye, addig
is foglalkozhatnak az elfoglalt szülõk mással.
A fentiek után már talán nem is kell
külön hangsúlyozni, mennyire nem ugyanaz
a két dolog, mennyire nem pótolhatja a gép
a szülõi meseolvasást. Nemcsak azért,
mert a személyesség, a meghittség
léleképítõ hangulata hiányzik
ilyenkor, sõt, nemcsak azért, mert elmarad
a visszajelzés, a feldolgozás lehetõsége,
hanem mert ezeken kívül nagy a különbség
a kétféle "agymunka" között.
Amikor a gyerek mesét hallgat, a fantáziája,
képzelõereje dolgozik, az agya belsõ
képeket vetít, amelyek megjelenítik
a mese alakjait, történéseit. Amikor
ugyanazt a mesét tévében, filmen
látja, készen kapja a képeket a rajzoló,
a rendezõ elképzelései szerint, vagyis
az õ agya sokkal kevésbé dolgozik
ezenközben, üresjáratba kapcsol, semmiképpen
nem fejlõdik úgy, mintha magának
kellene elõállítani a képsort.
A különbség olyan, mint ami a friss,
fáról saját kezûleg szedett
cseresznye és a langyos málnaszörp
élvezete között van, vagy egy igazi,
élõ kismacskával való játszadozás
és a falon lévõ, gombolyaggal játszó
cica bekeretezett gobelinképe közötti
különbséggel érzékeltethetõ.
Oldani a szorongást
Ráadásul a tévénézõ
gyermek sokkal nehezebben tud különbséget
tenni a valóság és a fikció
között, mint a meseolvasás alkalmával,
így sokkal gyakrabban kelt szorongást benne
a mese, de a feloldás, a feldolgozás elmarad.
Így a tévé elé ültetett
gyerek nem nyugszik meg, nem alszik el olyan könnyen,
mint a meseolvasás alkalmával, sõt,
nemegyszer nyugtalansággal, alvászavarokkal
reagál a fel nem dolgozott szorongásokra,
a benne maradt feszültségre. A fentebb idézett
tanulmány kitér arra is, hogy különbözõ
országokban végzett orvosi kutatások
tanulsága szerint pontosan regisztrálhatók
a televízió gyermeknézõkre
gyakorolt pszichoszomatikus hatásai. Német
kutatók 6-12 éves gyerekeket vizsgálva
megállapították, hogy olyan jelenetek
hatására, ahol gyermekek kerülnek veszélybe,
szörnyalakok tûnnek fel, vagy gyász,
szerencsétlenség történik a
képernyõn, a pulzusszámuk feltûnõen
felgyorsul. Az állandósult megemelkedett
izgalmi szint pedig tartós, látszólagos
szervi panaszokhoz vezethet, illetve csökken a koncentrációképesség.
Mi ajánlható? Ha semmiképpen nincs
ideje egyik szülõnek sem arra, hogy az ágy
szélére leüljön mesélni,
még mindig megnyugtatóbb és a gyerek
fejlõdése szempontjából is
hasznosabb a tévénél, ha magnót
kapcsolnak be neki, és a mûvészek
által felolvasott meséket, vagy hangjátékot
hallgatva a saját képzelõereje dolgozhat.
Ha pedig - mivel maguk is szeretik - a tévéhez,
videóhoz vagy a számítógépes
animációhoz mégis ragaszkodnak a
szülõk, akkor alaposan válogassák
meg, mit nézzen, és lehetõség
szerint a kisgyermek ne maradjon egyedül a képernyõ
elõtt, legyen ott felnõtt, akihez fordulhat,
akitõl kérdezhet, akivel megbeszélheti
a látottakat
|